Medverkande

 

Följande artister och kompositörer presenteras under Gränslandet - symfonisk fest 24-25 augusti 2018

Fler namn kommer att tillkomma

 
EPDM prphoto1.jpg

El Perro del Mar

De som följt El Perro del Mar sedan debuten 2005 vet att Sarah Assbring, kvinnan bakom artistnamnet, är en artist som ständigt fortsätter utforska och spränga sina musikaliska uttryck och gränser. Tidigare i år släppte El Perro del Mar sin EP “We Are History”. Den kommer att framföras live av SYMFONIORKESTERN den 25 augusti – ett unikt samarbete mellan Sarah Assbring och dirigenten Christian Karlsen som alltså får världspremiär under Gränslandet.

hillborg-portrait.jpg

Anders Hillborg - ..Lontana in sonno...

Sveriges mest internationellt eftertraktade och spelade tonsättare (någonsin). Det är lättare att nämna de av världens största och viktigaste orkestrar, solister och dirigenter som inte har spelat hans musik. Han var den första svenska tonsättaren som fick en beställning av anrika Berliner Philharmoniker. Han samarbetade även med Eva Dahlgren och Esa-Pekka Salonen för skivan “Jag vill se min älskade komma från det vilda”. Anders Hillborgs musik kännetecknas av en nästan surrealistisk skönhet, ett rytmiskt driv och episka orkesterlandskap. Verket “...lontana in sonno…” är ett stort upplagt röstepos där två kärlekssonnetter av 1300-talsdiktaren Petrarca och dess text gränslöst vackra klang ligger till grunden för en suggestiv klangvärld. Verket inleds med enbart klangen av vinglas som ackompanjerar en nästan medeltida melodi som sedan förvandlas in i en tät klangmassa för att sedan öppnas upp i en storslagen orkestervärld för att sedan återgå till enbart rösten och vinglasen. Verket kommer att framföras av mezzosopranen Johanna Rudström som gjorde succé i huvudrollen som Askungen på Kungliga Operan förra året, tillsammans med SYMFONIORKESTERN och dirigenten Christian Karlsen. 

_MG_1921.jpg

David Huang

David Huangs katapultkarriär blev ett faktum när han vann Sveriges största tävling för klassiska musiker, Solistpriset 2014. Han blev snabbt utsedd till Sveriges Radio P2s husartist och är sedan dess en av Sveriges mest efterfrågade solister och en regelbunden gäst hos symfoniorkestrarna och konserthusen. Bland årets höjdpunkter märks bland annat Victoria Borisova-Ollas dubbelkonsert “Die wunderbare Leiden” med Sveriges Radios Symfoniorkester, Beethovens 3e pianokonsert med Nordiska Kammarorkestern samt Sjostakovich första pianokonsert med Göteborgs Symfoniker under ledning av Manfred Honeck. Han gör även sin efterlängtade debut med Kungliga Filharmonikerna i Stockholm med Mozarts 21a pianokonsert. David Huang är en passionerad kammarmusiker och turnerar regelbundet som duo med solistprisvinnaren Amalie Stalheim samt pianotrio med norska stjärnviolinisten Guro Kleven Hagen. Men för David har det aldrig varit tillräckligt att bara spela den stora repertoaren i de traditionella konserthusen. Hans stora engagemang för att sprida den klassiska musiken till ny och ung publik gjorde att han 2016 startade konsertserien förstaparkett som presenterar den främsta kammarmusiken i en hemmafestmiljö. Han är tillsammans med Christian Karlsen Gränslandets konstnärliga ledare.

KARIN-R-mindre-X0439_1.jpg

Karin Rehnqvist - Puksånger, Lockrop

Puksånger, Lockrop är ett explosivt verk skrivet av Sveriges första kvinnliga kompositionsprofessor vid Musikhögskola in Stockholm, Karin Rehnqvist. I verket använder hon sig av den unika sångtraditionen från Dalarna, kulningssång, som hon integrerar i hennes egna suggestiva klangvärld. Karin Rehnqvist har länge intresserat sig för och låtit sig inspirerats sig av den svenska folktraditionen, vilket har lett till samarbeten med några av Sveriges främsta sångerskor, däribland Lena Willemark, Susanne Rosenberg samt Ulrika Bodén och Sofia Sandén. Tillsammans kommer de till Trädgården för att framföra ett av hennes mest kända verk; Puksånger, Lockrop.

Johanna Rudström

Johanna Rudström har denna säsong lagt två nya roller till sin repertoar, båda vid Kungliga Operan i Stockholm. Hon inledde hösten med Rossinis Askungen där hon sjöng huvudrollen som Askungen, Angelina, följt av rollen som Olga i Tjajkovskijs Eugen Onegin. Johanna har under året även sjungit Karolka i Jenůfa på samma scen.

Johanna Rudström har de senaste åren kunnat ses i ett flertal roller på Kungliga Operan; Cherubino i Figaros Bröllop, Flosshilde i Rhenguldet och Ragnarök samt Rossweisse i Valkyrian. Johanna har även sjungit Arsamenes i Händels Xerxes, Mercedes i Carmen, Blomsterflicka i Parsifal och Den okända unga kvinnan i nyskrivna operan Medea av Daniel Börtz.

Johanna Rudström medverkade förra säsongen i konsertanta framföranden, samt skivinspelning, av Boris Gudonov i rollen som Fjodor med Göteborgs Symfoniker under ledning Mo Nagano. Konserterna gavs på Göteborgs och Stockholms Konserthus.

Johanna har tidigare gästat Operan i Genève där hon framträtt i rollen som La Styliste i Cherubinis Medea. Hon har även medverkat i den nyskrivna operan Son of Heaven av japanska tonsättaren Moto Osada vid Vadstena-Akademien.

Den Nya Akademien

DNA är ett konstnärskollektiv och kulturavantgarde, med rötter i såväl den autodidaktiska undergroundvärlden, som i den etablerade akademiska. 

DNAs främsta syfte är att genom s.k. kulturmöten upplösa gränser mellan olika konstformer, och mellan människor. 

DNA består av konstnärer och kreatörer från olika yrkesområden, ursprung, konstdiscipliner, generationer m. m. Tillsammans verkar de för att genom möten förändra, förena och förnya svenskt kulturliv. 

DNA utövar interaktiv samtidskonst sprungen ur verkliga samhällsförhållanden, men med klassiska klangbottnar. DNA är politiskt och religiöst obunden.  

DNA är icke att förväxlas med den akademi som ska dela ut ett ”nytt nobelpris”. Konsten tillhör alla.

800px-Beethoven.jpg

Ludvig van Beethoven - Symfoni nr. 5

Ludvig van Beethoven - Symfoni nr. 5. Ett av musikhistoriens mest kända verk. Förstås för sin episka öppningssats med det kännetecknade “da-da-da-daaa temat” som är i princip den enda beståndsdelen som Beethoven bygger hela sin första sats i verket på. Man skulle nästan kunna säga att Beethoven är en föregångare till minimalismen – 150 år innan minimalismen blir en stil. På Trädgården framförs verket av SYMFONIORKESTERN och Christian Karlsen. Verket har också en storslagen sista sats och ett av de första icke-religiösa verken som använder tromboner!

static1.squarespace.jpg

Catharina Chen

Norska violinundret Catharina Chen gjorde sin debut redan vid 8 års ålder och räknas sen dess till en av Skandinaviens främsta stråkmusiker. Förutom att ha framträtt med alla Norges främsta symfoniorkestrar, gästspelat med stora orkestrar i Asien och Nordamerika såsom Dallas Symphony och Shanghai Symphony Orchestra, har hon framträtt som solist och kammarmusiker i många av världens främsta konserthus däribland Carnegie Hall, Concertgebouw Amsterdam, Walt Disney Hall och Mozarteum Salzburg. Med sig till Gränslandet tar hon inte bara med sig noterna till solostämman i Max Richters Vivaldi Recomposed utan även en Stradivarius-violin från 1723 som hon har fått låna av Hoegh Foundation.

292811_136228636468051_8301366_n.jpg

Iannis Xenakis - Rebonds
Lika mycket arkitekt som tonsättare är Iannis Xenakis en av 1900-talets kreativa genier. Hans musik kännetecknas av en brutal råhet vars direkthet knyter an till den antika grekiska urkultur och den brutalistiska arkitektoniska stil som han själv var en del av. Han började sin bana som arkitekt och arbetade för den världsberömda arkitekten Le Corbusier. Han var inte bara en del av hans team när Corbusier tillsammans med Richard Niemayer designade FN-högkvarteret i New York (FN-skrapan) utan ritade flera byggnader i Corbusiers namn, däribland Phillips Pavilion på världsutställningen i Bryssel 1958. Det explosiva slagverkssolot Psappha är ett av Xenakis mest kända verk. Det nästan våldsamma verket är skrivet för tre grupper av tre olika typer av instrument; metall, skinn och trä. På Gränslandet kommer det vansinnigt virtuosa verket spelas av den mexikanska slagverkssolisten Pepe Garcia. 

_MG_1938.jpg

Christian Karlsen

Christian Karlsen är en av vår tids ledande unga dirigenter med hela världen som arbetsfält. Kanske främst känd som en av Europas främsta och mest eftertraktade dirigenter av samtida musik. Han samarbetade redan som 20-åring med Karlheinz Stockhausen och har sedan dess arbetat med de flesta av världens främsta tonsättare däribland polarpristagarna Steve Reich, Kaija Saariaho och Sofia Gubaidulina. Lika hemma i den traditionella repertoaren är han särskilt kritikerrosad för sina Haydn och Mozarttolkningar. Har förutom att framträda i Sverige med bland andra Göteborgs Symfoniker, Kungliga Filharmonikerna, Helsingborgs Symfoniorkester, Wermland- och NorrlandsOperans Orkestrar och Västerås Sinfonietta har han gästat ledande orkestrar och ensembler i Frankfurt (hr-orchester), Amsterdam (Netherlands Radio, Amsterdam Sinfonietta), The Hague Philharmonic, Eindhoven Philharmonic och Arnhem Philharmonic. Förste svensk att dirigera på Dutch National Opera debuterade han förra året i föreställningen AUS LICHT i regi av Renee Jonker och Pierre Audi. Han har även lett konsertanta framföranden av Schönbergs Erwartung i Wien och Amsterdam. Hans uppsättning av Beat Furrers Fama i Amsterdam utsågs av tidningen NRC Handelsblad till en av 2015 års fem främsta musikhändelser. Var 2015-2017 konstnärlig ledare för Festival Dag in de Branding och är tillsammans med David Huang Gränslandets konstnärliga ledare.

Skärmavbild 2018-07-29 kl. 20.36.26.png

Saskia Lankhoorn - Dances and Canons

Sedan releasen av albumet Dances and Canons på ECM har nederländska pianisten Saskia Lankhoorn turnerat världen över med Kate Moores pianomusik. Förutom att framträda på många av de stora europeiska festivalerna spelar hon regelbundet i Nordamerika och kommer framöver under september månad göra en turné tillsammans med amerikanska pianisten Vicky Chow. Tillsammans med gitarristen, tonsättaren och producenten Pete Harden har hon bandet Avenye Azure som spelar musik som rör sig mellan samtida konstmusik och electronica.

38444515_245230682661658_8503207854990163968_n.jpg

Charlott Fernandez

Charlott Fernandez är yogalärare och poet med bakgrund inom gymnastik, dans och cirkus. Hon bjuder in till en yogasession i flödets tecken och kommer att ha en klass för alla festivalbesökare i Kyrkan den 25 augusti tillsammans med gitarristen Jacob Kellermann. Fokus kommer ligga i känslan snarare än tanken om känslan. I hennes konstprojekt "Yoga like a Rockstar" har Charlott korsbefruktat yoga och musik sedan 2007.

Loney Dear

Loney Dears musik rymmer de skandinaviskt mörka vintrarna och ljusa sommarnätterna. Fokuserat, storartat och smärtsamt vackert – lekfullt svingande mellan ett brett spann av hårfina detaljer och stora gester. Ett möte mellan klassiskt låtskrivande och komplexa produktioner. Förra året kom ett självbetitlat, sjunde album och under Gränslandet kommer Loney Dear bjuda på mycket nytt material.

Han uppträder tillsammans med kammarorkester för en intim konsert i Kyrkan på Trädgården fredag 24 augusti. 

11140289_10153860017453943_1973222611229761513_n.jpg

Max Richter – Vivaldi Recomposed
Max Richters Vivaldi Recomposed är verket som framfördes förra året på Trädgården och var så väl mottaget att det ledde till beslutet att starta festivalen Gränslandet. Verket är en omarbetning av Vivaldis De Fyra Årstiderna med influenser från minimalism, elektro och filmmusik. Det lanserades 2012 genom en inspelning på Deutsche Gramophone och har sen spridits över hela världen. Används även i vinjetten till Netflix “The Chef’s Table” eller om man går förbi MOOD-gallerian i Stockholm där en inspelning av verket spelas i entrédörren.Verket kommer att framföras i sin helhet av norska violinisten Catharina Chen tillsammans med Christian Karlsen och SYMFONIORKESTERN.

800px-Louis_Andriessen_1983.jpg

Louis Andriessen – Hoketus

Gränslandet presenterar ett unikt framförande av Hoketus – ett verk skrivet för två identiska ensembler (båda bestående piano, el-piano, panflöjt, congas, el-bas och saxofon) som står på varsin sida om scenen/publiken och spelar varannan ton. Verket inleds med enbart två toner, men med rytmiska celler byggs det snabbt upp till en svängig massa där “ping-pong”-effekten bidrar till verkets enorma energi och groove. Amsterdam-sonen Louis Andriessen är tillsammans med Philip Glass och Steve Reich 1900-talets portalfigurer inom den minimalistiska musiken. Men till skillnad från sina amerikanska kollegors mer smooth-pulserande musikaliska stil, är Andriessens minimalism stark och högljudd, energisk, accentuerad och punkigt rockig i sin stil. Han är förgrundsgestalten i den sk. Haag-skolan och en tydlig influens på en hel generation tonsättare. Han avskyr den romantiska, klassiska musiken. Älskar Thelonius Monk, Maurice Ravel och målaren Piet Mondriaan. Louis Andriessen förändrade musikhistorien med legendariska verk som De Staat, De Stijl, De Tijd, Hoketus, Workers Union samt sina första tre operor De Materie (tillsammans med Robert Wilson) samt Rosas och Writing to Vermeer (med Peter Greenaway). 

800px-Wolfgang-amadeus-mozart_1.jpg

Wolfgang Amadeus Mozart- Pianokonsert nr 21 - Elvira Madigan

En av Mozarts mest kända pianokonserter. Kommer från hans mogna period,  dvs. han skrev den när han var 29 (han dog 35 år gammal) - en period när han stort slog igenom i Wien som en av tidens största pianokonstnärer och skrev verk som där han kunde visa upp sitt enorma känslospektrum, virtuoseri och finkänsliga musicerande. Verket är också (internationellt !) känt som Elvira Madigan-konserten efter att Bo Widerberg använde den vackra 2a satsen som ledmotiv i hans film “Elvira Madigan” 1967.

Kate Moore - Dances and Canons

Postminimalistisk naturromantiken Kate Moore håller snabbt på att etablera sig som en av världens mest eftertraktade tonsättare. Fick sitt genombrott med albumet Dances and Canons på ECM med pianisten Saskia Lankhoorn som på Gränslandet får sin efterlängtade Sverigepremiär. Hennes musik tar ofta sin utgångspunkt i organiska former och många av hennes verk har tillkommit under längre residens i avlägsna naturmiljöer. Hennes musik har spelats över hela världen, däribland Concertgebouw Amsterdam och Carnegie Hall. Förutom Saskia Lankhoorn, har hon samarbetat med Alarm Will Sound (NY), Bang on a Can, Slagwerk Den Haag, ASKO|Schönberg samt Gränslandets konstnärliga ledare Christian Karlsen. Hon tilldelades 2017 Mattijs Vermeulen Prize och är under kommande säsong är hon artist-in-residence för Muziekgebouw aan het IJ i Amsterdam.

Jacob Kellermann  

Kellermann har etablerat sig som en av Sveriges mest aktiva och eftersökta gitarrister. 

Förutom att regelbundet spela över hela landet på ledande scener som Stockholms Konserthus, har han framträtt som solist och kammarmusiker internationellt i konserthus såsom Prinzregententheater och Gasteig München, Seoul Art Center, Brucknerhaus – Linz, Muziekgebouw Amsterdam samt på en rad gitarr- och kammarmusikfestivaler såsom Båstad Kammarmusikfestival, Festival Dag in de Branding, NJORD Biennale Köpenhamn, El Jem Festival Tunisien, Mikulov Guitar Festival och Aschaffenburger Gitarrentagen. Som solist har han framträtt med bland andra Incheon Philharmonic Orchestra och Camerata S (Sydkorea), New European Ensemble (Nederländerna) och Ensemble Norrbotten NEO. Hans konserter har sänts på Radio och TV i Sverige (P2, SVT), Tyskland (BR) och Sydkorea (Arte tv, KBS).